tiistai 14. huhtikuuta 2020

Dysleksia


Mikä on dysleksia?

Dysleksialla tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta. Se voi ilmetä lukemisessa, kirjoittamisessa tai luetun ymmärtämisessä joko yhdellä tai usealla osa-alueella vaihtelevasti. Esimerkiksi lukeminen voi olla hidasta, mutta kirjoittaminen taas ei niinkään. Saattaa myös olla, että kirjoittaminen on työlästä, mutta lukemisessa ei ole ongelmia. Lukivaikeus ei tarkoita sitä, että henkilö olisi luku -tai kirjoitustaidoton.

Tavallisimmat dysleksian oireet:
- lukeminen on hidasta
- lukeminen keskeytyy usein
- väärin luettu teksti
- oikeinkirjoitus tuottaa vaikeuksia
- puuttuvat sanat, sanoista puuttuu kirjaimia
- vaikeus laittaa kirjaimet oikeaan järjestykseen


Dysleksiaan kuuluu sekä lukivaikeus että lukihäiriö. Lukivaikeus on havaittavissa usein siten, että lukemaan oppiminen on hidasta, lukemisessa esiintyy virheitä ja luettu teksti on vaikeaa ymmärtää. Lukihäiriö taas johtuu joko erikseen tai yhdessä nimeämisen nopeudesta tai työmuistin kapeudesta. Tästä seuraa se, että lukija ei kykene palauttamaan muistista kirjainta, tavua tai sanaa nopeasti.

(Kuvan lähde: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/lukihairion-biologinen-tausta/)



Lukivaikeusepäily

Lukivaikeusepäily todetaan usein ensimmäisten kouluvuosien aikana. Tällöin saadaan havaittua selvästi, jos koululaisella lukemaan oppiminen on hidasta ja teettää vaikeuksia. Tämä pystytään vielä tarkentamaan esimerkiksi psykologin tekemän arvioinnin perusteella. Dysleksia on pääosin periytyvä sairaus, joten jos esimerkiksi suvussa esiintyy lukihäiriötä, lukivaikeuteen liittyvää riskiä pystytään arvioimaan ennen kouluikää. Lukivaikeuteen liittyvä arviointi on tärkeää ottaa tosissaan ja tehdä huolella. Näin henkilöä pystytään auttamaan sekä tarjoamaan hänelle ammattilaisten
tukea.


(Kuvan lähde: https://www.edubloxtutor.com/recognize-dyslexia-children/)



Kuntoutus

Lukivaikeuteen saatava apu on joko puheterapeutin tai psykologin toteuttamaa kuntoutusta. Jossain tilanteissa käytetään myös neuropsykologista kuntoutusta. Dysleksian kuntoutus perustuu tavutustason toistoharjoittelun varaan. Suomenkielessä samat tavut esiintyvät useammassa eri yhteydessä ja yhden tavun sujuvoituminen vaikuttaa samalla kaikkiin saman tavun sisältämiin sanoihin. Tämän "tavutusharjoittelun" tarkoituksena on toistojen avulla saada tavujen tunnistaminen niin tutuksi ja automaattiseksi, että sanojen ja lauseiden lukeminen nopeutuu.

(Kuvan lähde:
https://blog.cognifit.com/cognifit-university-haifa-study-relationship-important-cognitive-skills-dyslexia/)



Videoita dysleksiasta

https://www.youtube.com/watch?v=F9SxijF8VRc

Video on animaatiomuotoinen jäljitelmä siitä, miltä dysleksia tuntuu. Kirjaimet vaihtavat sanoissa paikkaa, sanat vaihtavat paikkaa, kirjaimet muuttuvat vääriksi kirjaimiksi ja sanoja vilisee silmien edessä. Vaikka video on lyhyt ja aika yksinkertainen, se opettaa paljon ja saa miettimään dysleksian vaikutuksia uudestaan.


https://www.youtube.com/watch?v=vO9cJa40yJc

Oheisella videolla dysleksiaa itse sairastava henkilö kertoo lyhyesti dysleksian vaikutuksista hänen jokapäiväiseen elämään ja koulunkäyntiin. Videosta saa hyvän käsityksen siitä, miten dysleksia oikeasti vaikuttaa ihmiseen.



Lähteet: 

https://cognimed.fi/puheterapian-tietopankki/lukihairio-eli-dysleksia/ (Luettu: 12.4.2020)


http://www.vsdysleksia.net/mita-on-dysleksia/ (Luettu: 13.4.2020)


Ella Ritola ja Mirva Kuoppamäki




4 kommenttia:

  1. Bloginne on aika tiivis paketti. Mutta lopussa olevat videolinkit selityksineen ovat hyviä. Tuolla tiiviydellä tarkoitan sitä, että mukaan olisi mahtunut vielä kuvia ja ilmiön selittämistä. Ulkoasu on selkeä.

    VastaaPoista
  2. Aihe on mielestäni mieleenkiintoinen ja teksti on blogimainen. Pidin kappaleiden pituudesta ja kuvat sopivat hyvin tekstiin. Videot olivat mielnkiintoisia, varsinkin video jossa itse dysleksiaa sairastava kertoo dysleksian vaikutuksesta arkielämään.

    VastaaPoista
  3. Hyvät lyhyet kappaleet missä kerrotaan kaikki oleellinen, kuvat oli plussaa kans

    VastaaPoista
  4. Selkeä teksti, jota oli helppo lukea ja asia oli selitetty hyvin.

    VastaaPoista